BRIGA O SEBI I DRUGIMA (samostalnost)
Poticanje samostalnosti djeteta pri obuvanju – izuvanju i oblačenju – svlačenju. Da bi dijete odraslo u samostalnu i snalažljivu osobu, potrebno je dopustiti mu sudjelovanje u svim primarnim aktivnostima – oblačenju, prehrani, higijeni, pospremanju. Odijevanje je često pitanje koje u odraslima izaziva dvojake osjećaje – ponosni smo što naše dijete nešto zna učiniti samo, ali smo često i nestrpljivi jer je dijete u tom poslu jednostavno vrlo sporo. No, djeci moramo dopustiti da se sama snađu ili ih poticati da nešto učine sami – na taj im način pomažemo pri njihovom osamostaljivanju i povećanju samopouzdanja.
Odlaganje stvari na za to dogovoreno mjesto – važno je da nakon samostalnog izuvanja ili svlačenja cipele i jaknu odlože na za to predviđeno mjesto u garderobi.
– Naravno, i dalje svakodnevno održavamo higijenu ruku prije jela, nakon igre na dvorištu ili s kućnim ljubimcima, nakon obavljene nužde na WC-u.
MOTORIČKE VJEŠTINE (gruba i fina motorika)
Gruba motorika: Kretanje je važno. Ukoliko imate dvorište, i dalje svakodnevno provodite neko vrijeme u igri sa svojim djetetom na otvorenome. Djetetu možete složiti improvizirani poligon sa preprekama od bilo kojih predmeta koje pronađete u dvorištu. Pazite na sigurnost djeteta.
Ako nemate prilike provesti neko vrijeme s djetetom u igri na dvorištu, u kući možete izvesti jednostavne i maštovite vježbe, koje možete vidjeti na sljedećem linku:
Fina motorika: sačuvajte nekoliko plastičnih boca ili tetrapaka s čepom. Odrežite vrh boce ili tetrapaka (dio s čepom). Kao na slici, s djetetom na komadu kartona naslikajte gusjenicu. Na svaki dio gusjenice pričvrstite vrh boce ili tetrapaka na koji djeca mogu zavrnuti čep, kao na slici. Zavrtanje i odvrtanje čepova pogoduje razvoju fine motorike šake i prstiju. Imate li čepove u različitim bojama, svaki dio gusjenice obojite u drugu boju tako da dijete može istovremeno zavrtati čepove i usklađivati boje čepova i gusjenice, pa će igra osim za razvoj fine motorike, utjecati i na razvoj spoznaje (prepoznavanje i usklađivanje boja).
SENZORNE IGRE
Modeliranje plastelina: jačanje muskulature šake i prstiju. Ako nemate kupovnog plastelina kod kuće, možete jednostavno izraditi domaći. Recepata je mnogo, a mi vam predlažemo sljedeći:
RECEPT ZA JEDNOSTAVNO TIJESTO/PLASTELIN BEZ KUHANJA:
Sastojci:
– 2 šalice mekog brašna
– 1 šalica soli
– 2 žličice vinskog praška za pecivo
– 2 žlice biljnog ulja
– 1 šalica vrele vode
– Boja za hranu po izboru (ako imate)
– Umjesto boje za hranu možete upotrijebiti prirodnu varijantu, primjerice voćni čaj (4 filter vrećice po šalici) ili vodu u kojoj se kuhala cikla. Osim što će dobiti boju, tijesto će i lijepo mirisati po voćnom čaju.
Priprema:
– Pomiješajte prvo sve suhe sastojke pa dodajte ulje i sve dobro izmiješajte. Lagano dolijevajte vruću vodu u koju ste prethodno razmutili boju za hranu i energično mijesite sve dok ne dobijete glatku masu. Dobili ste osnovno domaće tijesto (plastelin) za modeliranje kakvo možete vidjeti na fotografiji! Tijesto možete koristiti i nekoliko tjedana ako ga nakon igranja dobro zatvorite u plastičnu posudu ili plastičnu vrećicu za hranu i spremite u hladnjak do sljedećeg igranja. Želite li jači taktilni podražaj (grublju teksturu), u plastelin možete umiješati malo suhe riže.
SPOZNAJNE AKTIVNOSTI (istraživanje, predmatematičke vještine, logičke igre)
Što volim, a što ne volim: nacrtajte dvije debele gusjenice
(kao u priči vrlo gladna gusjenica koju smo vam pripremili u nastavku).
U reklamnim katalozima pronađite i izrežite hranu koju je gusjenica
pojela u priči. U jednu gusjenicu neka dijete razvrsta sve što voli,
a u drugu sve što ne voli jesti. Usput imenujte voće i hranu.
UMJETNIČKE AKTIVNOSTI (književne, dramske, glazbene)
Priča „Vrlo gladna gusjenica“ autora Erica Carlea. Imate li slučajno slikovnicu kod kuće, čitajte ju s djetetom u originalnoj verziji. Ako nemate, čitajte skraćenu verziju koju smo pripremili u PDF formatu.
https://vrtic-kapljica.hr/?attachment_id=1776
Igra prstićima uz recitiranje: igre prstićima su zabavna aktivnost i korisna vježba. Vježbanjem pokretljivosti prstiju u kombinaciji s ritmičnim pjesmama razvija se djetetova fina motorika i govor, vizualna i slušna percepcija. Tijekom svakog novog stiha dijete podiže po jedan imenovani prst, uz recitiranje djetetu masirajte prstić:
„Ovaj prst se palac zove, to se broji jedan.
Kažiprst imam ja, podignem ga – to su dva.
Srednji prste, gdje si ti? Podignem ga – to su tri.
A ovo je domali, s njime brojim četiri.
I mali je tu opet, podignem ga – to su pet.“
IZRAŽAVANJE I STVARANJE (likovne i kreativne aktivnosti)
Slikanje gusjenice na dva načina:
1. slikanje otiskom dlana:
– temperom obojite djetetov dlan zelenom bojom, a prstiće plavom (ili drugim bojama po izboru djeteta). Na papiru otisnite nekoliko otisaka djetetovog dlana jedan pokraj drugoga. Na kraju crvenom bojom naslikajte glavu gusjenici.
2. slikanje otiskom tuljca:
– dijete neka u temperu umoči vrh tuljca role toaletnog papira ili papirnatih ručnika. Pomozite djetetu da otiske izradi jedan pokraj drugoga, u oblik gusjenice. Kasnije zajednički oslikajte detalje kako želite.
Tekst pripremile odgojiteljice:
Vlatka Ljubas, Karolina Žiljak, Alenka Viduka i Ana Puzjak