AKTIVNOSTI ZA DJECU OD 3. DO 5. GODINE ZA RAZDOBLJE OD 27. TRAVNJA DO 1. SVIBNJA 2020
27 travnja, 2020UPUTE RODITELJIMA
29 travnja, 2020BRIGA O SEBI I DRUGIMA (samostalnost)
Odraslima se zadaci vezani uz stjecanje životnih navika čine jednostavnima zato što, kad ih svladaju, izvode ih automatski. Za djecu to predstavlja složene radnje. Ali vaše će dijete steći osjećaj postignuća i vlastite vrijednosti jednom kada bude u mogućnosti samostalno izvršiti te zadatke. Na primjer, aktivnost obuvanja cipela – malenima je komplicirano vezati vezice, pa radije krenite s čičak – vrpcama i drugim kopčama.
Jednostavno oblačenje jakne:
1. položite jaknu na pod unutarnjom stranom prema gore i gornjom stranom prema djetetu.
2. neka dijete čučne i stavi ruke u rukave.
3. dok ustaje neka zamahne rukama prema gore i unatrag, te ih kružnim pokretom spusti na bok kako bi mu jakna dospjela na leđa.
Uparivanje čarapica: aktivnost je istovremeno životno-praktična i spoznajna – osim što dijete uparuje i posprema svoje čarapice, istovremeno prepoznaje iste boje i teksture.
MOTORIČKE VJEŠTINE (gruba i fina motorika)
Gruba motorika: sezona je sadnje cvijeća i radova u vrtu. Tijekom boravka na zraku u vašem vrtu ili cvijetnjaku, dijete vam može pomoći u sadnji lončanica ili u jednostavnim radovima u vrtu (kopanje zemlje lopaticom, punjenje tegli za cvijeće zemljom, stavljanje sadnica, sjemenki ili lukovica u zemlju, zalijevanje cvijeća i bilja i slično).
Fina motorika: aktivnost „cvijet od čepova“. Sačuvajte nekoliko praznih plastičnih boca ili tetrapaka s čepom. Odrežite gornji dio boce ili tetrapaka (onaj na koji je pričvršćen čep) i kao na slici ih na komad kartona zalijepite u oblik cvijeta. S djetetom oslikajte ostatak cvijeta (stabljiku i listove). Gornji dio čepova obojite u različite boje.
Kao na slici, na posebne kartice djetetu naslikajte cvjetove tako da je raspored boja na laticama drugačiji na svakom cvijetu na karticama.
Djetetov zadatak je rasporediti čepove na cvijet tako da po bojama odgovaraju rasporedu boja na karticama. Aktivnost je spoznajna jer dijete prepoznaje i usklađuje boje, te je istovremeno i vježba za razvoj fine motorike jer dijete mora odvrtati i zavrtati čepove.
SENZORNE IGRE
Tijekom sadnje cvijeća ili radova u vrtu/cvijetnjaku, pomoću malo zemlje za sadnju ili iz vrta izradite senzornu kadicu. U posudu stavite malo zemlje i male igračke po izboru djeteta (plastično voće i povrće, plastične životinjice ili kukce), biljke, posudice i žlicu ili lopaticu. Hoće li dijete puniti i prazniti posudice, „saditi“ voće i povrće, sakrivati kukce u zemlju – na mašti je djeteta!
SPOZNAJNE AKTIVNOSTI (istraživanje, predmatema-tičke vještine, logičke igre)
Spoznajna aktivnost „boje u prirodi“. Izrežite nekoliko (3 ili 4) četverokuta od kartona i obojite ih u različite boje (npr. one koje se najlakše mogu naći u prirodi – zelenu, smeđu, crvenu, žutu…). Na svaki karton nalijepite široku ljepljivu traku (ljepljiva strana prema gore).
Ponesite kartone sa sobom van na igru u dvorištu. Usredotočite se prvo na jednu boju. Recite djetetu da pronađe takvu boju u biljkama, cvijeću, drveću ili stvarima oko sebe.
Pomozite djetetu da pronađe prvu boju. Započnite ciljano birajući boje koje se ne poklapaju s odabranom bojom. Približite određeni predmet odabranom četverokutu i recite „Nije isto“. Tako će dijete lakše shvatiti koji mu je zadatak – pronaći predmet koji je iste boje. Kad pronađe predmet odgovarajuće boje, zalijepite ga na ljepljivu vrpcu i pohvalite dijete za odlično urađen posao. Usput imenujte boje i predmete, npr. „Pronašli smo zelenu travu“ ili „Pronašli smo crveni cvijet“.
Istraživačka aktivnost „uzgoji minijaturni vrt koji može stati u dlan tvoje ruke“.
Pomozite djetetu izraditi minijaturni vrt koji može stati u njegov dlan po sljedećim uputama:
1. Pripremi poklopac – poklopac mora biti čist.
2. U njega stavi vatu i navlaži je kapima vode. Vata ne smije biti previše mokra niti previše suha. Na vatu stavi sjemenke. Najbolje je koristiti sjemenke gorušice ili potočnice. One rastu velikom brzinom i proširiti će se svugdje ako ima dovoljno vlage.
3. Pokrij sve poklopcem. Svaki dan zaviri pod poklopac. Kad primijetiš male izdanke, makni poklopac. Redovito zalijevaj vatu (drži je vlažnom).
Kada biljke dovoljno narastu, svoj vrt možeš ukrasiti kamenčićima ili malom igračkom.
UMJETNIČKE AKTIVNOSTI (književne, dramske, glazbene)
Igrokaz „Cvijet i bubamara“ (iz slikovnice „Kako je cvijet upoznao svijet“ autorice Josipe Franjić Radulović).
Cvijet i bubamara
CVIJET:
O, kako imaš lijepa krila
kad bi barem moja takva bila.
BUBAMARA:
Ali ti nisi bubamara
i za letenje nemaš dara.
Jer ti si cvijet što livadu krasi
ako padne kiša u travi se spasi.
CVIJET:
Kiša, što je to kiša?
BUBAMARA:
To je kad se sunce stiša,
iza oblaka se sakrije,
pusti ga da bude tužan
ili da se smije.
I tad se oblaku suze
na obrazu nižu
a nama dolje
male kapi stižu.
CVIJET:
A ako kiša preko sunca pada?
BUBAMARA:
Šarena duga stvara se tada!
Ipak mislim da danas neće
nijednu kap oblak spustit
zato se možeš i dalje
ovom danu prepustit.
Josipa Franjić Radulović
Igrokaz možete i poslušati s djetetom na Youtube kanalu na sljedećem linku:
https://www.youtube.com/watch?v=qS7kjk8PouI
IZRAŽAVANJE I STVARANJE (likovne i kreativne aktivnosti)
Izradite s djetetom hranilicu za leptire i pčele.
Potrebno vam je: tanjurić jarke boje (ili šareni tanjurić), spužva jarke boje, voda, šećer.
Spužvu položite u tanjurić i natopite je vodom u kojoj ste otopili šećer (5 – 10 velikih žlica vode i 1 žlica šećera). Položite ga među cvijeće na neko povišeno mjesto u vrtu/cvijetnjaku ili ga objesite. Ima li u vašoj blizini leptira ili pčela, sigurno će doći privučeni slatkom mješavinom.
Likovna aktivnost izrade otiska cvijeta od tuljca role WC papira ili papirnatih ručnika.
Izrežite donji dio tuljca role WC papira na različite načine u obliku latica (kao na slici). Obojite zarezane dijelove temperom i dajte djetetu da izradi otisak na papiru. Na kraju bojom dodajte tučak u sredinu cvijeta.
Tekst pripremile odgojiteljice: Vlatka Ljubas, Karolina Žiljak, Alenka Viduka i Ana Puzjak