AKTIVNOSTI ZA DJECU OD 3. DO 5. GODINE ZA RAZDOBLJE OD 20. DO 24. TRAVNJA 2020.

AKTIVNOSTI ZA DJECU OD 4. DO 7. GODINE ZA RAZDOBLJE OD 20. DO 24. TRAVNJA 2020.
20 travnja, 2020
AKTIVNOSTI ZA DJECU OD 1. DO 3. GODINE ZA RAZDOBLJE OD 20. DO 24. TRAVNJA 2020.
20 travnja, 2020

AKTIVNOSTI ZA DJECU OD 3. DO 5. GODINE ZA RAZDOBLJE OD 20. DO 24. TRAVNJA 2020.

1. PLESNA HALJINA ŽUTOG MASLAČKA

Draga djeco i roditelji, tijekom prošlog tjedna smo promatrali livadu i bili vilenjaci koji su promatrali cvijeće na našoj livadi. Ovo je jedna priča o jednom cvijetu kojeg ste sigurno vidjeli na svojoj livadi.

Važnu ulogu na kognitivni, emocionalni i socijalni razvoj djeteta od najranije dobi ima knjiga tj. slikovnica. To je prva knjiga u životu djeteta koja ima zabavnu, informacijsko-odgojnu, iskustvenu, estetsku i govorno-jezičnu funkciju. Rano čitanje slikovnica i različitih priča djeci, gradi čvrste temelje ne samo za razvoj mentalnih i edukativnih sposobnosti nego ujedno utječe na djetetov pogled na svijet te mu time pomaže da se nosi s raznim izazovima u životu.

Prijedlog:

Pročitajte djetetu slikovnicu „Plesna haljina žutog maslačka“ (priloženu u pdf formatu: https://vrtic-kapljica.hr/wp-content/uploads/2020/04/Plesna_haljina_zutog_maslacka-1.pdf), autorice Sunčane Škrinjarić, a možete zajedno poslušati i istoimenu audio priču.

https://youtu.be/Z3E8dq4LKv4

 

2. MASLAČAK

Prepričavanjem priče kod djeteta razvijamo vještinu slušanja, pažnju i proširujemo rječnik. Kada pročitate ili poslušate priču prokomentirajte s djetetom o tome:

  • Kako se maslačak osjećao na početku, a kako na kraju priče?
  • Kako su prijatelji znali da je tužan? 
  • Koji prijatelju su mu došli pomoći?
  • Tko je oraspoložio maslačka?

Kako maslačak ne bi bio cvijet kojeg ne primjećujemo odvojili smo nekoliko linkova sa likovnim aktivnostima koje možete napraviti kod kuće ovisno o dostupnosti materijala za izradu istih.

Prijedlog :

Pitajte dijete da li bi voljelo napraviti svoj maslačak za vazu, zidnu sliku i sl.. pa krenite zajedno u istraživanje likovnih tehnika.

https://pin.it/5JYfZfy

https://pin.it/5eZdVpK

https://pin.it/47kY9MT

https://pin.it/72HtcwO

 

3. ISTRAŽIMO MASLAČAK

Kako smo čitali u slikovnici, maslačak je jedna podcijenjena biljka izrazito ljekovitih svojstava.

Jedna od aktivnosti s vašim djetetom može biti i izrada meda od maslačka. Tijekom šetnje ili boravka na livadi možete s djetetom ubrati cvjetove maslačka i od njih napraviti zdravi med. Preporuka je da cvjetove berete izvan naseljenog mjesta, radi zagađenja, za sunčanog i toplog dana tijekom travnja i svibnja kada je cvijet maslačka u najvećem cvatu.

Prijedlog:

Istražite s djetetom kako je maslačak ljekovita biljka i može nam dati fini i zdravi med, kojeg možete sami napraviti. Ovom aktivnošću kod djeteta potičete istraživački duh i učite ga navikama zdrave prehrane. Za vrijeme berbe cvjetova dijete neka broji cvjetove do broja 5, tj. 10 ovisno o dobi djeteta. Sa strane za svaku deseticu možete staviti neki mali štapić, kamenčić što vam se nađe pri ruci (tom aktivnošću razvijate matematičku vještinu usvajanja količine i razvijanje fotografskog  pamćenja) .

Sastojci baznog  recepta za med od maslačka:

  • 150 svježih cvjetova maslačka
  • 1l destilirane vode
  • 1,2 kg šećera
  • 2 limuna

Priprema:

Svježe cvjetove maslačka dobro operite u hladnoj vodi kako biste uklonili prljavštinu i insekte koji se možda nalaze na njima. Ostavite ih da odstoje preko noći pa ih drugi dan iscijedite, stavite u posudu i prelijte litrom vode. Vodu s cvjetovima maslačka kuhajte na laganoj vatri 1-2 sata i povremeno miješajte. Nakon sat do dva kuhanja, procijedite smjesu i dodajte šećer pa kuhajte još sat vremena. Smjesa bi nakon toga trebala postati gusta, pa sada dodajte limune koje ste prije toga oprali i narezali na kriške. Nastavite s kuhanjem otprilike još pola sata. Gotovu smjesu odmah ulijte u staklenke, dobro ih zatvorite i pohranite na tamno i hladno mjesto. Ovako pripremljen med može se čuvati do godinu dana.

Kao nagradu za veliki trud tijekom izrade meda od maslačka opustite se uz puzzle:

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=3c190d78f71e

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=359a24be767e

 

4. KUKCI PRIJATELJI CVIJEĆA

Dok ste promatrali livadu vjerujemo da niste vidjeli samo različito cvijeće. Sigurno ste primijetili i male kukce kao npr. leptire, pčele, mrave, pauke, možda i kojeg smrdljivog martina. Kukci su jako vrijedne i korisne životinjice. Svi znamo da nam pčele skupljaju pelud i tako oprašuju biljke i rade med. Leptiri se iz male gladne gusjenice pretvore u prekrasnog leptira. Mravi su jako vrijedni i nose teret koji je veći i teži od njih samih, pauk nas čuva od muha i komaraca itd.

Prijedlog:

Da ona naša zidna slika bude potpuna možemo joj dodati i neke od prethodno navedenih kukaca .

U nastavku smo izdvojili nekoliko likovnih aktivnosti za izradu kukaca od različitih materijala. Malo istražite i izaberite one koje vam najviše odgovaraju s obzirom na dostupnost materijala za izradu.

https://pin.it/5QIGM9d

https://pin.it/50zbMDh

https://pin.it/18obqSk

Svoje kukce možete izraditi i u manjoj dimenziji i zalijepiti na drveni štapić i upotpuniti vašu cvjetnu livadu (ako ste ju prethodno izradili, ako niste uvijek stignete). Takvi likovni radovi mogu vam poslužiti i za malu lutkarsku predstavu koju možete sami izmisliti uz pomoć mašte.

Veselimo se vašim uradcima koje nam možete fotografirati i poslati na mail: odgojitelji.dvkapljica@gmail.com.

 

5. ŽIVOT BILJAKA I ŽIVOTINJA

Naša cvjetna livada prepuna je zanimljivih bića i biljaka. Gusjenica je jedna od njih. Ona se pretvori u leptira kada je sita to već svi znate (na stranici vrtića, u ranijim objavama možete također pronaći slikovnicu „Vrlo gladna gusjenica“ ).

I vi možete biti male gusjenice koje će se pretvoriti u leptira.

Ova aktivnost potiče dijete na pokret koji ima važnu ulogu da potiče emocionalni, intelektualni i senzo-motorički razvoj koji su neophodni za kvalitetnu verbalnu komunikaciju. Kroz pokret, kretanje i ples usvaja se pravilno disanje, aktivno slušanje – praćenje kvalitete zvuka kvalitetom pokreta, razvija se osjećaj za prostor, pozitivan socio-emocionalni razvoj, razvija dječju maštu i kreativnost izražavanja u pokretu.

Prijedlog:

Prije aktivnosti s pokretom kako bi djetetu lakše dočarali kako se gusjenica pokreće probajte izraditi jednu malu gusjenicu od papira prema priloženoj uputi na ovom linku: https://pin.it/4mCIyER

Ples inspiriran pretvorbom gusjenice u leptira (prijedlog glazbe: tema iz filma Amélie – Yann Tiersen: La valse d’Amélie https://www.youtube.com/watch?v=Obqs3cyOeUc)

u glazbi prepoznati 3 dijela – plesati uz izgovaranje navedenih stihova ili bez:

  1. puzanje gusjenice (prvi polagani dio glazbe: pratiti tempo na način da se viši ton poklapa s uzdizanjem, a niži sa spuštanjem-pružanjem)
  1. nastanak kukuljice (srednji brži dio glazbe: pletenje, zamotavanje u kukuljicu, ljuljanje)
  2. let leptira (zadnji, glasniji, vedriji dio glazbe: let, vrtnja – naročito poticati zbog stimuliranja vestibularnog osjetila, mirisanje cvijeća – poticati udisaj);
  3. na kraju – leptir odabere cvijet, sklopi krila i zaspe.

Usvajanje govorne cjeline “Gusjenica mala leptir je postala” – ponavljanje situacije u govorno bogatijem obliku, uz odgovarajuće pokrete i kretanje:

GUSJENICA JEDNA MALA

PO GRANI PUZALA, PUZALA, PUZALA…

PA NA LIST STALA.

(puzati prstom po ruci -„grani“ do ispruženog dlana -„lista“; mijenjati ruke u ulozi gusjenice i grane – razvijati osjećaj za bilateralnost)

JELA, JELA, JELA…

I POSTALA VELIKA I DEBELA!

(prvo kažiprstom i palcem, a postepeno i cijelom šakom „jesti“ drugi dlan -„list“, pa se ispružiti po podu)

ONDA JE SJELA,

PLELA, PLELA, PLELA…

I U KUKULJICU SE ZAMOTALA CIJELA!

(sjesti na guzu, sukcesivnim pokretima ruku i nogu „plesti kukuljicu“, skupiti se)

NA GRANU SE OBJESILA,

PA JE SNILA, SNILA, SNILA…

(iz sjeda se prevrnuti na leđa, s uzdignutim prekriženim nogama i rukama prekriženim na prsima – kao gusjenica koja u kukuljici visi na grani)

A KAD SE PROBUDILA – VIŠE NIJE GUSJENICA BILA!

PRETVORILA SE U LEPTIRA!

(„probuditi se“ – raširiti ruke -„krila“; ustati – probati ustati bez podupiranja rukama o pod; „poletjeti“)

SAD LETI, LETI, LETI – NA CVIJET SLETI!

DIŠE, DIŠE, DIŠE – CVIJET POMIRIŠE!

(„letjeti“ – paziti da ruke budu dugačke i da se s vanjske strane šake dodirnu visoko iznad glave; buditi dišni trakt poticanjem dubokog disanja usklađenog s pokretom letenja)

  • sve kroz makro-mikro pokret, usklađivati pokret i govor, naročito kružnim, naglašenim pokretom poticati glas

Razgovarajte s djetetom , kroz pitanja: KAKVA JE PRVO GUSJENICA BILA? A POSLIJE? ŠTO JE RADILA? A POSLIJE? A POSLIJE? U ŠTO SE PRETVORILA? ŠTO RADI LEPTIR? i sl. ponoviti i provjeriti da li dijete razumije uzročno-posljedične veze u situaciji, koriste li ispravno prošlo-sadašnje vrijeme i sl.

 

6. ISTRAŽIVANJE ŽIVE PRIRODE

Kako smo probali svojim tijelom dočarati pretvorbu gusjenice u leptira (metamorfoza) tako ćemo napraviti dva pokusa, u kojima na jednostavniji način možemo objasniti djeci koliko je voda važna za život biljaka.

Prijedlog:

Na običnom papiru neka dijete nacrta cvijet kako ga ono vidi, neka ga drvenim bojicama oboji prema želji. Ako ste u mogućnosti i imate male škarice neka dijete izreže škaricama po rubu crtež cvijeta (kako je to primjereno za dob, molimo vas pripazite na dijete dok drži škarice u rukama iz sigurnosnih razloga, ali nemojte da vas to sputava u tome da pustite dijete da samostalno izreže svoj cvijet) i presavijte mu latice. Kada ste presavinuli latice spustite ga u posudicu sa vodom i promatrajte što će se dogoditi.  https://pin.it/6sTVorv

Drugi prijedlog je da uberete nekoliko tratinčica a može i npr. poriluk stavite svaki cvjetić u njegovu čašicu i dodate vodu u koju pomiješate i malo prehrambene boje. Ostavite preko noći i promatrajte što će se dogoditi. https://pin.it/TthgYDv

Sa velikim iščekivanjem veselimo se fotografijama ili videosnimkama  vaših pokusa koje nam možete poslati na mail: odgojitelji.dvkapljica@gmail.com.

 

7. CRTANJE CVIJETA ILI KUKCA

Pravilno držanje grafičke olovke je jedna od vještina koja se usvaja kroz duži vremenski period. Da bi se taj hvat kod djeteta pravilno razvio važno je razvijati i grubu i finu motoriku različitim igrama; sipanjem, presipavanjem, runjenjem, trganjem, rezanjem škaricama, pucketanjem prstiju….

Jedna od djeci dragih igara je i igra „Leti, leti avion“, vjerujemo da je se svi sjećate iz djetinjstva. Za ovu igru vam nije potrebna nikakva priprema, možete je igrati bilo kada i bilo gdje.

U vrijeme suvremenih tehnologija prilažemo vam još jedan način za vježbanje motorike šake i prstiju na djeci sigurno privlačan i zanimljiv način. Nacrtaj leptira i vidi što će se dogoditi: https://seoi.net/butterfly/

Važno je dijete poticati na aktivnosti u kojima imaju priliku držati pisalo u rukama.

Prijedlog:

Za početak može to biti neki jednostavniji cvijetić ili plošni predmet. Na desnu stranu predmeta od sredine prislonite papir, a na lijevoj neka se vidi druga polovica predmeta. Recite djetetu neka vam na toj desnoj strani nacrta polovicu predmeta koja nedostaje. Pustite dijete neka ga nacrta onako kako ga ono vidi. Možete ga poticati pitanjima o veličini, obliku, vrsti crta ravno, zaobljeno, tanko, debelo… Svaka stvar i svaki cvijet izgledat će prekrasno, svakako je važno POHVALOM i pozitivnim stavom poticati dijete kako bi tu aktivnost ponovilo kada će za to imati potrebu.

Veselimo se i željno iščekujemo vaše radove, kritike i pohvale.

Sve „Leptiriće“ i „Pčelice“ pozdravljaju njihove „tete“ Zvonka, Nikolina, Zdenka i Ana! 🙂

 

Tekst pripremile odgojiteljice: Zvonimira Šporčić, Nikolina Jurković, Zdenka Brcko i Ana Jumić