
VAŽNA OBAVIJEST !
26 listopada, 2020
Obavijest roditeljima
11 prosinca, 2020Povezanost tjelesnog vježbanja i boravka na zraku
Tjelesne aktivnosti su temeljne aktivnosti u razvoju djeteta i prva karika u općem sustavu poticanja rasta i razvoja, te su ključne u ranoj dobi. Dijete rane dobi kreće se veći dio dana. Boravkom na zraku djeca uče o sebi i svome tijelu: preskaču preko svega na što naiđu, penju se na stabla….
Kod djece predškolske dobi razvijaju se osnovne motoričke vještine:
– koordinacija,
- ravnoteža,
- preciznost,
– fleksibilnost,
- brzina reakcije (na zvučne i vizualne podražaje).
Aktivnosti koje se provode s djecom su utilitarna kretanja tj. prirodni oblici kretanja:
puzanje, hodanje, trčanje, skakanje, provlačenje, penjanje, guranje, potezanje, potiskivanje, bacanje, hvatanje, dizanje, nošenje, kotrljanje, razni poligoni, igre lovice, pojednostavljene sportske igre, vježbe/igre za razvoj motoričkih sposobnosti prema senzibilnim fazama i vježbe istezanja (dinamičkog i statičkog).
Hodanje je osnovni način kretanja ljudi – dinamička aktivnost koja zahtijeva skladan rad više stotina kostiju i mišića sustava za kretanje. Prosječno dijete savlada hodanje u dobi od 12 mjeseci. Obilježava motorički razvoj u prvoj polovici druge godine. Kad je dijete prohodalo važno je da dobro uvježba hodanje u različitim uvjetima (po ravnom, s preprekama , na različitim poligonima, na neravnom terenu, s obućom, ali i bez nje). Hodanje pozitivno utječe na lokomotorni sustav i na pravilno držanje tijela.
Hodanje po suženoj površini (na gredi ili švedskoj klupi) u dvorani, na dvorišnom prostoru vrtića hodanje po panjevima, rubu pješčanika.. Hodanje na prstima, petama, hodanje po lokvicama vode nakon kiše, hodanje po lišću…
Trčanje je intenzivna aktivnost, pa je i disanje intenzivnije. Time trčanje ima utjecaj na dišni i krvožilni sustav.
Koristimo različite oblike trčanja. Prilikom boravka na zraku djeca trče igrajući nogomet, košarku ili jednostavno lovice. Prisutno je trčanje u različitim smjerovima, trčanje unatrag, sa naglim zaustavljanjem, promjenom smjera prilikom izbjegavanja prepreka.
Puzanje i provlačenje su vježbe koje dobro utječu na rast i razvoj kralješnice i na jačanje mišića leđa, ramena, te pozitivno utječu na držanje tijela.
Pužemo na različite načine (ležeći na trbuhu, četveronoške), u različitim smjerovima (naprijed – nazad, s izmjenom smjera) i provlačimo se ispod različitih prepreka ili kroz njih.
Dizanje i nošenje, pozitivno utječu na cijeli organizam, a osobito na dinamičku snagu mišića ruku i ramenog pojasa, na leđnu i trbušnu muskulaturu, te mišiće nogu. Na dvorištu vrtića djeca često koriste kamenje za guranje, kotrljanje i nošenje.
Skakanje zahtijeva veću koordiniranost (potrebno je povezati rad ruku, nogu i trupa prilikom skoka) veću smjelost, treba zadržati ravnotežu prilikom doskoka, potrebna je veća snaga mišića nogu za odraz i za doskok. Od skokova prisutni su skok u dalj s mjesta, skok u dubinu i preskakanje kratke vijače.
Kotrljanje, bacanje , hvatanje i gađanje također se ubrajaju u motorička gibanja, za koja je potrebno uskladiti rad ruku, trupa i nogu, te istodobno procijeniti i udaljenost cilja u koji se gađa. Različita bacanja i gađanja djeca koriste tijekom boravka na zraku.
Penjanje, razvija mišiće ramena , trbušne i prsne mišiće, mišiće nogu i prema svemu tome opću snagu. Pri penjanju djeca primjenjuju promjenljiv korak, te je važno da je rad ruku i nogu dobro koordiniran. U dvorani se djeca penju na švedske ljestve, vani je djeci omogućeno penjanje na mrežu i uže.
U vrtiću obilježavamo Europski tjedan mobilnosti i Dan bez automobila. U dogovoru sa roditeljima djeca u vrtić dolaze biciklom, rolama ili romobilom. Na taj način potičemo djecu da se što više kreću, pješaće, voze bicikle, role i budu aktivni.
Igra, jedna od temeljnih pretpostavki za pravilan rast i razvoj dječjeg organizma. Igra i aktivnosti vezane uz igru vrlo povoljno utječu na sve dječje organe i organske sustave, na razvoj njihovih motoričkih sposobnosti, funkcionalnih sposobnosti, pobuđuje ugodne emocije, pridonosi emotivnom pražnjenju što se pozitivno reflektira na njihov organizam. Primjenjujemo igre kod kojih su sadržaj složenija kretanja (savladati prepreke, sakriti se, ne dati uloviti). Socijalnu i građansku kompetenciju djeca razvijaju kroz međusobnu suradnju pomaganje, poštivanjem pravila, čekanje na red, dogovaranjem.
Tjelesna je aktivnost kod djece predškolske dobi od izrazitog značenja, ona pomaže pri regulaciji tjelesne težine – budući da je prekomjerna tjelesna težina rastući problem među djecom u razvijenim zemljama, omogućuje pravilan razvoj te jača muskulaturu i koštani sustav, umanjuje poremećaje uzrokovane naglim rastom i pretjeranim sjedenjem (kao što je to na primjer skolioza ili lordoza), pomaže mentalnom razvoju i koordinaciji pokreta, pruža djetetu priliku za socijalizacijom, razvija samopoštovanje i zadovoljava potrebu za samoaktualizacijom.
PRIPREMILE:
Zvonimira Šporčić
Nikoliona Jurković
(odgojitelji odgojno-obrazovne skupine Leptirići )