
UPUTE HZJZ-a ZA SPRJEČAVANJE I SUZBIJANJE EPIDEMIJE COVID-19 U VRTIĆIMA
1 svibnja, 2020
AKTIVNOSTI ZA DJECU OD 4. DO 7. GODINE ZA RAZDOBLJE OD 4. DO 8. SVIBNJA 2020.
6 svibnja, 2020Razdoblje od 2011. – 2020. UN su proglasili “Desetljećem sigurnosti u cestovnom prometu”. Obilježava se početkom svibnja tako da smo vam za ovaj tjedan pripremile aktivnosti vezane uz promet i sigurnost djece u prometu.
Predškolsko doba period je kada dijete, kroz igru i aktivnosti primjerene njegovim psihofizičkim karakteristikama može usvajati osnovna znanja i vještine potrebne za kasnije sigurno sudjelovanje u prometu.
Djeca prometna pravila i sadržaje najlakše usvajaju kroz:
- dramske sadržaje, priče i stihove
- kroz igru
- likovne aktivnosti (crtanje prijevoznih sredstva, slikanje prometnih znakova…)
- klasifikaciju prometnih znakova prema obliku, povezivanje vozila s vrstom prometa
- aktivnosti za poticanje početnog čitanja i pisanja
RAZVOJ PREDČITAČKIH VJEŠTINA
Za vas smo pripremili nekoliko igara za razvoj predčitačkih vještina. Igre su preuzete iz priručnika „200 logopedskih igara“.
1. Nađi riječ
CILJ: Razvoj slušne pažnje, slušnog pamćenja i fonematske percepcije, poučavanje djeteta da čuje glasove u riječima i slušno razlikuje zadani glas od akustički sličnih glasova.
IGRA: Izgovarajte kratke rečenice, a dijete treba u njima izdvojiti riječi u kojima čuje zadani glas. U svakoj rečenici za početak treba biti samo jedna riječ sa zadanim glasom.
PRIMJER S GLASOM S:
Tata je Lani kupio sanjke.
U ponedjeljak slavimo moj rođendan.
Janko je pojeo sladoled.
2. Uhvati glas
CILJ: Aktivizacija i proširivanje vokabulara, određivanje prisutnosti zadanog glasa u riječima.
IGRA: Recite djetetu: „Izgovarat ću ti nazive igračaka (ili hrane, životinja, itd.). Čim čuješ riječ u kojoj postoji glas R (ili bilo koji glas koji želite vježbati s djetetom), digni ruku“. Izgovarajte riječi u kojima se zadani glas nalazi na početku, u sredini i na kraju. Ako dijete pogriješi, mora samo izgovoriti svoju riječ s glasom R.
3. Tražimo rime
CILJ: Razvoj fonematskog sluha, osjećaja za ritam i rimu u jeziku.
IGRA: Slušajući i recitirajući dječje pjesmice s čvrstom rimom dijete u praksi usvaja pojam rime. U početku mu predložite da pronalazi rime u poznatim pjesmicama (da izgovara parove riječi koje se rimuju). Zatim tražite rime u nepoznatim pjesmicama, odnosno onim koje dijete čuje prvi puta. Kada se dijete dovoljno „uvježba“, predložite mu igru traženja rima bez oslanjanja na gotove stihove. Izgovorite neku riječ i pitajte dijete s kojom se riječju ona rimuje. Prirodan nastavak ove aktivnosti je smišljanje vlastitih pjesmica!
4. Glasovna slikovnica
CILJ: Određivanje početnog glasa u riječima, aktivizacija i proširivanje vokabulara.
POTREBAN MATERIJAL:
- Bijeli papir (najmanje 30 listova)
- Škare
- Ljepilo
- Stari katalozi i prospekti
IGRA: Vaš poštanski sandučić vjerojatno je često zatrpan svakakvim reklamnim prospektima. Način da ih zanimljivo iskoristite jest izrada djetetove glasovne slikovnice. Ovo je trajna aktivnost. Dijete će svoju glasovnu slikovnicu izrađivati postupno, svaki put pomalo popunjavajući fascikl. Na svakom listu papira u gornjem lijevom kutu napišite veliko tiskano slovo abecede. Kasnije ćete ponoviti isto, jer će dijete za svaki glas trebati više listova papira. Neka dijete izreže slike iz starih kataloga i neka ih lijepi na listove uz određeni glas.
Budući da djeca pokazuju interes za slova, predlažemo vam stolnu igru sa prijevoznim sredstvima i prometom. Dijete može raditi prema predlošku ili bez njega, ovisi o tome koliko prepoznaje slova. Isprintajte predloške i izrežite slova.
Igrati se možete na više načina. Npr. kojim slovom počinje riječ auto, dijete traži slovo i stavi na odgovarajuće mjesto, zatim nađi zadnje slovo riječi auto…
Slikovni prikaz teksta predstavlja grafički prikaz pjesmice. Pročitajte djetetu pjesmu. Neka dijete pokuša nacrtati pjesmicu “Semafor” bez da vidi primjer slikovnog prikaza (primjer slikovnog prikaza pjesme) .
SEMAFOR
Čas je crven, čas je žut,
Čas je vedar, čas je ljut.
Prvo oko znači: Stoj!
Da ne bude poslije joj!
Drugo oko znači: Pazi!
Može nešto da te zgazi.
Treće znači: Sretan put!
Ne zamjeri što sam ljut!
GRAFOMOTORIČKE VJEŽBE
VJEŽBE ZA PRSTIĆE (preuzeto iz knjige 150 igara prstićima za razvoj fine motorike i govora)
DOVRŠI CRTEŽ SEMAFORA I OBOJI ODGOVARAJUĆIM BOJAMA
ZADACI ZA RAZVOJ VIZUALNE PERCEPCIJE, KONCENTRACIJE I PAŽNJE
Ovaj zadatak služi kao vježba za orijentaciju, koncentraciju te vizualnu i/ili auditivnu percepciju. Zadatak je da dijete po uputama nacrta sliku, a to može prateći upute ili slušajući roditelja koji čita upute (npr. Dva polja desno, dva polja gore…).
SUDOKU
Uz ovu igru djeca treniraju svoje logičko razmišljanje i percepciju, te istovremeno razvijaju koncentraciju.
Isprintajte slikovni sudoku i neka igra počne.
RAZVOJ PREDMATEMATIČKIH VJEŠTINA
KLASIFIKACIJA PREMA OBLIKU
Isprintajte predložak i neka dijete samostalno izreže prometne znakove (odlična vježba za finu motoriku). Zatim izrezane prometne znakove razvrsta prema obliku (trokut, krug, kvadrat, pravokutnik).
UMJETNIČKO IZRAŽAVANJE I STVARANJE
LIKOVNA AKTIVNOST – IZRADI CESTU SA PROMETNIM ZNAKOVIMA
POTREBAN MATERIJAL:
- karton
- marker ili flomaster
- štapić
- škare
- ljepilo
- papir
IZRADA: Razgovarajte s djetetom o prometnim znakovima i pravilima sigurnog ponašanja u prometu. Pokažite mu slike i saznajte koje znakove dijete prepoznaje. Zatim uzmite komad kartona i neka dijete iscrta cestu. Nakon toga djetetu priložite sliku od prije poznatih prometnih znakova. Neka ih dijete precrta i izreže. Zalijepite izrezane prometne znakove na štapiće za ražnjiće i onda na vašu cestu. Dijete može izrađenom cestom voziti autiće, a vi ga poticajnim pitanjima usmjerite na obraćanje pažnje na prometne znakove (npr. „Ovdje je znak stop, što tvoj autić sada mora učiniti?“).
PREDSTAVA – CRVENKAPICA U PROMETU
S obzirom da trenutno ne možemo ići u kazalište, za vas smo pronašli zabavnu i edukativnu predstavu s naslovom „Crvenkapica u prometu“. Pripremite vaše omiljene grickalice i upustite se u prekrasnu avanturu Crvenkapice. Nakon predstave s djetetom porazgovarajte o sigurnom ponašanju u prometu i o dojmovima o predstavi.
LINK PREDSTAVE: https://www.youtube.com/watch?v=48pguNmxh-E
Tekst pripremile odgojiteljice: Vesna Kartuš, Stela Bandula i Anita Lolić